Van Harnäs-Hammarbacken (Luvika) naar Ullricehamn (deel 10)

18 september 2022 - Gränna, Zweden

Zondag 18 September de dag dat Liane en ik naar ons 4de onderkomen in Ullricehamn zouden gaan.

Jahn, pa en Johanna zouden vandaag ook vertrekken om naar Katrineholm te gaan voor een overnachting in een hotel daar. Zij wilden Elvi (de pleeg schoonzus, de vrouw van zijn pleegbroer Arne) gaan bezoeken. Pa heeft daar veel herinneringen liggen in Katrineholm.

Liane en ik zijn rond 08.50 vertrokken.

Wij hadden een lange weg te gaan..

Wij wilden onderweg naar Ullricehamn eerst nog naar Gränna en het Brahehus Slott (Ruïne)

Brahehus Slott

Gränna het plaatsje van de zuurstokken en Brahehus Slott. Het slot Brahehus is een hedendaagse Ruïne gelegen aan de rijksweg E4, het Vattermeer en drie kilometer vanaf Gränna in het Zweedse landschap Småland.

Rond 12.45u kwamen wij aan in Gränna.

De auto geparkeerd en daar heerlijk in de zon, zonder jas rondgelopen en rondgekeken.. winkeltjes in en uit.

Het eerste winkeltje waar wij inliepen kon je vanaf het glas het proces volgen van het maken van de Polkagrisen (zuurstokken). Het wordt daar nog allemaal met de hand gemaakt. Mooi proces om te zien en wij mochten ook nog een stukje wat nog warm was proeven. In de mond werd het al snel steeds harder. heerlijk was dat stukje!

Wij hebben een aantal zuurstokken in verschillende smaken en souvenirtjes gekocht.

Wij zijn daar nog naar het vissershaven geweest waar Liane een dik stuk gerookte zalm heeft gekocht. lekkerrrr..

Van Gränna zijn wij naar Brahehus Slott gereden. Daar rondgelopen, gefotografeerd en genoten van al het moois!

Toen ons weg vervolgt naar Ulricehamn!

Aangekomen bleek er niemand te zijn.

Wij hebben de eigenaar gebeld en na heen en weer gepraat en er niet goed uitkomend hebben wij een foto van het huis gemaakt waar wij voor stonden en gestuurd. Bleek dat wij bij het verkeerde huis stonden. :-)

Na aanwijzingen van de eigenaar reden wij naar het goede huis.

Lilla Skottek!

Het was klein maar te doen voor 1 nacht!

Wij hebben de tas voor de nacht uit de auto gehaald en ons geïnstalleerd.

Zijn wat gaan eten, Liane heerlijk smullend van haar stuk gerookte zalm en ik had zin in het heerlijke Zweedse  brood wat nog over was. Wel even de zalm geproefd. Heerlijk!

Wij waren moe en lagen om 19.30u al in bed en vielen heel snel in slaap..

Morgen zouden wij naar Göteborg gaan om in te schepen op de Stena Germanica.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl